Naš odabir Zdravlje&Fitness

Stres pretvara ženu u muškarca: Kako da sredite hormone, sačuvate ženstvenost i ostvarite trudnoću

Going through a rough patch

Hronični stres ne zovu bez razloga “tihi ubica”, jer on utiče kako na imuni sistem, tako i na naš digestivni trakt, metabolizam i hormone, piše “Lepa & Srećna“.

Istraživači tvrde da je uticaj stresa na balans reproduktivnih hormona proizvod evolucije. Naime, kada organizam osjeti prijetnju po svoj opstanak, mogućnost za začeće i reprodukciju postaje manje važno.

Kada je tijelo u ravnoteži i ne osjeća nikakve “prijetnje”, normalno radi osovina “hipotalamus – hipofiza – nadbubrežna žlijezda”.

Međutim, kada je tijelo pod stresom, reproduktivne funkcije su potisnute, pa dolazi do gubitka menstruacije, smanjenja se*sualne želje kao i povećane gojaznosti.

Kako stres utiče na se*sualne hormone?

1. Kortizol podstiče povećanje tjelesnih masnoća, nivo šećera počinje da varira i dolazi do insulinske rezistencije. Estrogen postaje dominantan a drugi hormoni potisnuti.

2. Kod muškaraca, stres smanjuje testosteron odnosno dolazi do njegove aromatizacije, pa se javlja više ženskih hormona. Kod žena, dolazi do suprotnog djelovanja, pa je estrogen sve siromašniji.

3. Pod hroničnim stresom, žena kao da prelazi u “androgeni” način funkcionisanja – gubi ženstvenost. Ugrožen je menstrualni ciklus i ritam plodnosti.

Kada dođe do pojačanog stvaranja hormona DHEA, posljedica su hormonalne akne, ali i maljavost, kao i neplodnost.

Da biste vratili ravnotežu hormona, jedan od prirodnih načina je prilagođavanje ishrane.

Veoma je važno da tijelu obezbjedite veliku količinu vitamina C, tokom čitavog dana. On će pomoći rad nadbubrežnih žlijezda i odgovarajuću proizvodnju kortizola.

Olakšajte organizmu borbu sa stresom i uvrstite u ishranu pečurke, korijenasto povrće i adaptogene biljke kakve su ženšen i zlatni korijen.

Olakšajte jetri rad redovnim korišćenjem zelenog lisnatog povrća, a naročito gorkastih poput rukole i maslačka.

Regulišite višak estrogena kupusnjačama – jedite brokoli, kupus i karfiol što češće.

Oslobađajte se stresa kroz meditaciju i druge tehnike opuštanja, primjenjujte lake vježbe kao što su joga, šetnja i istezanje.